Før seriestart: Info til trenere/lagledere i ungdoms- og seniorfotballen

Det nærmer seg sesongstart med stormskritt og det er noen momenter trenere/lagledere må ha kontroll på for gjennomføring av kamper:

  • Skal man spille hjemmekamp anbefales det å kontakte oppsatt dommer dagen før for å forsikre seg at han/hun stiller. Blir unødvendig mye styr om dommer ikke møter til kamp. Det er hjemmelagets ansvar å stille med dommer.
  • Legge inn kamptropp i FIKS: Dette må være gjort senest 3 timer før kampstart (ta kontakt med Tresor (tlf: 958 52 732) om man av en eller annen grunn ikke rekker kretsens frist). Det anbefales at alle kamptroppene for sesongen legges inn i FIKS før første seriekamp slik at man bare kan justere fra kamp til kamp om det er spillere som kommer til/faller fra. Små justeringer kan gjøres manuelt direkte på ferdig utskrevet kamprapport (f.eks bytte av nummer), men kamptropp med minimum 11 spillere må legges inn i FIKS innen 3-timers fristen.
  • Spiller man på hjemmebane skal man medbringe print av kamprapport til dommeren før kampstart.
  • Sjekke at alle spillerne som er tiltenkt å være med i kamp er spilleberettiget for Lyn. Her må trenere/lagledere sjekke klubbstatus på alle spillere før sesongstart for å forsikre seg at de står registrert i Lyn. Nye spillere som kommer til klubben skal det kjøres overgang på av klubben før de kan spille seriekamper.
  • Har man spilt hjemmekamp skal det rapporteres inn resultatet rett etter kamp ved hjelp av «MinFotball»-appen eller via FIKS.
  • Dommerregninger sender dommeren selv til klubben sentralt (gjelder seriekamper, NM og Obos Cup).

Kretsen nøler ikke med å bøtelegge lagene som ikke følger overnevnte punkter. Eventuelle bøter belastes lagkontoene.

Noen av kretsens satser for bøter og gebyrer:

  • Manglende rapportering av resultat: Kr. 300,-
  • Mangelfullt utfylt kamprapport: Kr. 1.000,-
  • Bruk av ikke spilleberettiget spiller: Kr. 5.500,-
  • Ikke møtt til kamp: Kr. 3.000,- / Kr. 2.000,-
  • Trekke lag: Kr. 5.000,- / Kr. 3.000,-

For brukertilgang og veiledning i FIKS, og overganger kontakt Tresor (tresor@lynfotball.no / 958 52 732).

Link til brukermanualer FIKS:

https://www.fotball.no/klubb-og-leder/fiks-info-og-support/klubbmanualer-og-veiledninger/

Link til veiledning på hvordan man utfører en elektronisk kamprapport i FIKS:

https://www.fotball.no/klubb-og-leder/fiks-info-og-support/klubbmanualer-og-veiledninger/video/kamprapportering/

Lyn Fotball søker trenerutvikler

Barne- og ungdomsfotballen i Lyn vokser nærmest fra måned til måned – og vi har ansatt mange dyktige og engasjerte fotballtrenere. For at de skal blir enda dyktigere søker vi trenerutvikler – som kan bidra til dette.

Er du en person med pedagogisk interesse og fotballfaglig erfaring / utdanning?

Vi kan tilby deg et spennende og utviklingsorientert trenermiljø, samt nært samarbeid med andre erfarne trenere og spillerutviklere.

Lyn har drevet Lyn akademiet i mer enn 10 år, og er et av byens beste spillerutviklingstilbud for barn på 7-12 år! Vi har en egen ansatt akademiansvarlig i 50 % stilling til å lede dette arbeidet.

Lyn har en stor og aktiv barnefotballavdeling med mer enn 800 barn, og har en egen barnefotballansvarlig i 50 % stilling for å koordinere denne delen av klubben.

På ungdomslagene (ca. 400 spillere mellom 13 og 19 år) kreves det mye også fotballfaglig, men fortsatt er det å forstå og bidra til å utvikle unge mennesker avgjørende når vi velger våre trenere og vår metode.

Til ungdomsfotballen i Lyn søker vi derfor nå en trenerutvikler i 50 % stilling som sammen med SL skal bidra til at ungdomslagene i Lyn drives godt og i tråd med klubbens mål og ambisjoner.

Noe av innholdet i stillingen vil være:

·         bidra i arbeidet med rekruttering av gode trenere til LYN fotball

·         bidra i arbeidet med å videreutvikle treningsprinsipper og innholdet i treningsøktene

·         fungere som mentor for våre trenere i ungdomsfotballen

·         bidra i arbeidet med vårt trenerforum

·         evaluere treningsarbeidet i ungdomsfotballen generelt, og i treningsgruppene 2 og 3 spesielt.

Personen i denne stilingen vil jobbe tett med og rapportere direkte til sportslig leder.

Stillingen er nyopprettet, med ønsket tiltredelse 1.6–2017.

Alt av Lyns treningsaktiviteter foregår ved Lyns klubbhus på Kringsjå (2 helt nye 11er kunstgressbaner høsten 2016 + 9er kunstgressbane fra 2011). Anlegget ligger 500 meter fra NIH og 700 meter fra Kringsjå T-banestasjon.

Lønn / arbeidstid (antall dager/kvelder per uke) etter avtale.

Vi oppfordrer deg til å søke om du ser på det å utvikle trenere som like spennende, som det å utvikle spillere.

Søknadsfrist: 10. april 2017

Ta kontakt;
Rolf-Magne Walstad
Sportslig leder
walstad@lynfotball.no                                                                                
Tlf: 900 82 215 

Nytt medlemssystem

Vi i LYN har gått til anskaffelse av et nytt medlemssystem for å gjøre klubbhverdagen bedre og enklere for både medlemmer og ansatte.

Valget falt på Rubic, som er et moderne og effektivt system som vil kunne leve med oss i mange år.

Rubic er et profesjonelt administrasjonsverktøy som er tilrettelagt idretten og fokuserer på trygg og god økonomistyring samt enkel medlemsadministrasjon.

Rubic er tilpasset vårt behov og tilfredsstiller kravene som er satt av forbundet.

Skulle det oppstå problemer eller om du har spørsmål om hvordan du bruker systemet, ta kontakt med Rubic Support på telefon 400 02 292. Da får du rask og profesjonell hjelp.

Les mer om Rubic her

Over 80 nye klubbdommere i LYN!

Tirsdag ettermiddag ble flere årsklasser innkalt til dommerkurs på klubbhuset. Over 80 ungdommer møtte opp og fikk gjennomført klubbdommerkurs. Ungdommene skal dømme barnefotballkamper under barnefotballturneringene vi har i løpet av året.

"Vi ønsker å kurse alle som skal dømme ved turneringene våre for å sikre oss at de kan føle seg trygge når de skal ta på seg dommeroppdrag. Kompetanse er viktig for å føle seg trygg!"
Sier arrangementansvarlig Stian S. Nygaard.

Ungdommene som gjennomførte kurset er nå i stand til å ta på seg dommeroppdrag for seriespill i 5er og 7er fotball. De fikk også utlevert flotte dommerdrakter etter kurset som skal benyttes under turneringene våre.

"Denne gangen kalte vi inn ungdommene som skal dømme Kick - Off GutteCup og Avsparkturneringen for jenter i vår. Vi setter opp nytt kurs for de som skal dømme DNB cupene."

Vi kalte også inn dommeransvarlige som skal følge opp de unge dommerspirene under turneringen.

Handledag på Gmax Storo torsdag 16. mars

Torsdag 16. mars braker det løs med årets første handledag på Gmax Storo for Lyn medlemmer. 

Da vil det være gode tilbud i butikken gjennom hele dagen og en fin mulighet til å anskaffe seg klubbkolleksjonen til en hyggelig pris.

Har du ikke fått lastet ned klubbkort-appen som må benyttes for å få "Lyn-priser" på Gmax Storo? Her finner du informasjon om avtalen med Gmax Storo samt appen som benyttes: http://www.lynfotball.no/klubbkort-gmax-storo/

 

Treningsavgifter 2017

Lyn Fotball er en stor klubb, og treningsavgiften er en viktig inntektskilde for klubben som bidrar til å dekke felleskostnader som administrasjonen, trenere, baneleie, lokalleie av klubbhuset, lagutstyr, seriepåmelding, kampkostnader, turneringsdeltagelse, kursing etc. Alle aktive spillere i klubben betaler treningsavgift som er tilpasset det tilbudet man får og varierer derfor både på årstrinn og nivå.

Treningsavgiftene er vedtatt av styret og satsene for 2017 finner man her: http://www.lynfotball.no/medlemskap/

I mars vil treningsavgiften for ungdomsfotball bli utfakturert fra klubben, mens spillerne i barnefotballen vil bli fakturert før påske.

Medlemsavgiften:

Medlemskap i klubben er en forutsetning for å spille i LYN. Medlemsavgiften må ikke sammenblandes med treningsavgiften, men er en avgift samtlige medlemmer i klubben betaler uavhengig om de er aktive eller ei. Man kan også tegne familiemedlemskap eller ha medlemskap i både ski og fotball.

Vi har i starten av 2017 vært gjennom en prosess med å implementere et helt nytt medlemssystem (Rubic) som vil gjøre det enklere for klubben å følge opp våre medlemmer både når det gjelder treningsavgifter og medlemsavgifter.
 

Treningsfasiliteter:

Lyn har i mange år vært klubben i Norge med dårligst banekapasitet i forhold til antall aktive spillere. De siste årene har det blitt gjort mye for å få rettet opp i denne situasjonen, og i 2017 vil vi kunne benytte oss av 3 kunstgressbaner på Kringsjå og i tillegg 3 nye ballbinger som vil stå klare til bruk ila sommeren. Dette er noe som hele klubben vil nyte godt av – store som små!

Fotballøkkene rundt om i «Lyn-land» er også en viktig arena for våre barnefotballag og selv om banesituasjonen på Kringsjå forbedres vil vi også bruke penger på å investere i de lokale løkkene da vi vet at mange ønsker å trene i nærområdet sitt.

Summen av dette betyr at klubben vil kunne tilby bedre fasiliteter enn noen gang. Siden klubbens medlemstall vokser er vi likevel ikke fornøyd med antall gode treningsbaner. Vi kommer derfor til å fortsette arbeidet med anleggsutvikling.
 

Dugnader:

Både før og etter a-lagets tid i Tippeligaen hadde barne- og ungdomsfotballen ansvar for drift av kioskene på Ullevål stadion under alle arrangement. Dette betydde min. 3-4 klubbdugnader pr foreldre hvert år. Lyn har ikke lenger salget på Ullevål stadion, men har på mange måter erstattet inntektene fra den tiden med egne turneringer for barn og unge på Kringsjå. I dag er hvert kull involvert i 1 turneringsdugnad/klubbdugnad hver hvor man da betjener kiosk, rydding, speaker eller parkering i 3-5 timer. I tillegg har vi noen fedre/mødre som også tar med kake til kiosken. Alt dette er med på å legge til rette for noen minnelesverdige helger for barn og unge fra hele østlandsområdet. Dette er klubbdugnader som setter hele klubben i sving; administrasjonen, trenere, foreldre i barne- og ungdomsfotballen og spillere i ungdomsfotballen som dømmer. 

I tillegg til dette er hvert kull satt opp med en dugnad på a-lagets hjemmekamper for å betjene kiosk og inngang (gjelder lag i både toppfotballen og barne – og ungdomsfotballen). Her er det snakk om 3-4 voksne + 5 ballgutter til hver kamp. Inntektene på Bislett tilfaller Lyn Toppfotballen. Det å ha a-lag på både dame- og herresiden er viktig og derfor må man kunne spille på hverandre der det er behov.

Ser man på antall klubbdugnader i 2017 så har man langt færre timer nå enn tidligere år, og sammenligner vi oss med andre klubber er LYN beskjeden med hensyn til å etterspørre ressurser til dugnadsarbeid. Om noen på ingen måte vil stille på dugnad på Bislett, så kan man ev. ta en ekstra dugnad på Kringsjå (der midlene går til Lyn Fotball), selv om vi synes det er synd om det blir slik at vi ikke kan hjelpe hverandre. Noen av dere får kanskje en dag en datter eller sønn som tar steget opp til klubbens høyeste nivå. Den dagen er det veldig hyggelig at man føler samholdet, og at vi evner å hjelpe hverandre.
 

Utstyr:

Når det gjelder utstyr så skal alle lag ha drakter, baller, kjegler og vester. Utfordringen for klubben er at utstyret ikke blir tatt godt nok vare på og i verste fall forsvinner. Her ønsker vi at alle tar et ansvar for å begrense kostnadene, idet utstyr er en betydelig kostnad for klubben.

Trenger laget utstyr som drakter, baller, kjegler og vester så ber vi laglederne ta kontakt med klubben. Er det baller, kjegler og vester som er ødelagte får man nytt av klubben. Når det gjelder drakter så vil vi alle skal ha drakter som passer og ser bra ut. Dette er viktig for både klubben og samarbeidspartnere som profilerer draktene.

Strømper og shorts deles ut til nye kull og nye spillere i klubben. Lyn har en gunstig avtale med GMax Storo som gir alt fra 15% - 25% rabatt på sitt sortiment (last ned GMax klubbkortappen her). Etter at man har fått shorts og strømper første gang, så må man kjøpe selv, idet dette er forbruksmateriell og ikke egnet for gjenbruk. Det gjelder alle lagene i barne- og ungdomsfotballen. 
 

Samarbeidet mellom Lyn Fotball og Lyn Toppfotball:

Lyn Fotball ønsker ett tett samarbeid med Lyn Toppfotball slik at vi oppfattes som en klubb sportslig sett, og at spillere i Lyn Fotball har ambisjon om å spille i Lyn Toppfotball i fremtiden. Det blir stilt spørsmål om barne- og ungdomsfotballen subsidierer satsingen på a-laget forstått som Lyn Toppfotball herrer). Konkret gjelder det ovennevnte dugnad under a-lagets hjemmekamper på Bislett. Lyn Toppfotball har i tillegg sluppet baneleie på Kringsjå. Lyn Fotball har også kjøpt subsidierte sesongkort til A-lagets kamper (100 kr per sesongkort) til spillerne i barne- og ungdomsfotballen, slik at det stimuleres til at så mange Lyn Fotball barn som mulig går på kamper og får en tilhørighet til klubbens toppfotball uten kostnad for hvert enkelt barn.

Informasjon vedr. klubbdugnader 2017

Kjære foreldre/foresatte.

Først av alt, takk for et herlig dugnadsår i 2016. Vi har helt siden tiden på Ullevål klart å holde på den gode dugnadskulturen som vi er veldig stolte av å kunne si vi besitter i Lyn!

2017 blir et ekstra spennende år for klubben, ettersom vi har mange spennende arrangementer med flere nye elementer på agendaen.

LYN har som mål å forbedre alle ledd hvert år, og i år vil det gjøres noen endringer, for å hjelpe dere foreldre, samt gjøre dugnadsarbeidet enklere å utføre. Vår ambisjon er å legge til rette for at det blir enklere og mer forutsigbart for dere å jobbe dugnad i LYN framover.

I år, som i fjor, og årene før det, vil alle lag bli satt opp på 2 klubbdugnader hver. Dette er som regel de store arrangementene våre, slike som barne- og ungdomsfotballturneringene. Det er veldig viktige turneringer for LYN og forutsetter at dugnadsvaktene stiller mange og er godt forberedt. Turneringene krever god dekning på alle poster, slik at det også blir en grei gjennomførbar dugnadsvakt for alle.

Det forutsettes at hver familie stiller med minimum 1 forelder ved 2 forskjellige anledninger (1+1) i løpet av sesongen.
Når det gjelder selve dugnadsvaktene forventes det at de som har dugnadsvakt gjør en god innsats for lag og klubb. Det forventes også at en gir beskjed så raskt som mulig til dugnadsansvarlig dersom noe skulle komme i veien og en må melde forfall. Vær obs på at man i slike tilfeller vil bli satt opp på ny dugnadsvakt ved en senere anledning.

LYN ønsker å legge til rette for at dugnadsarbeidet blir så forutsigbart og enkelt å gjennomføre som mulig for dere foreldre. For å få dette til på en god måte ser vi i administrasjonen at det erbehov for å effektivisere kommunikasjonen mellom foreldregruppen og turneringsledelsen i LYN.

Jeg ber derfor om at det velges en foresatt som har rollen som dugnadsansvarlig for per årskull per skole i barnefotballen, og alle lag i ungdomsfotballen. Noen lag har gjerne denne funksjonen allerede, mens for noen lag er det naturlig at lagleder, eller andre som har oppgaver allerede, tar på seg dette ansvaret. Ved å få en fast dugnadsansvarlig på hvert lag, vil alle foreldrene på laget få hjelp til å organisere dugnadsarbeidet på en enkel og effektiv måte.  Det vil også hjelpe administrasjonen å ha en et fast kontaktpunkt i stedet for å skulle nå ut til alle foreldrene direkte. Dette gjelder både for organisering og gjennomføringen av dugnaden.

Dugnadsansvarlige sine oppgaver:
- Dugnadsansvarlig betyr altså at man har ansvar for å videreformidle informasjon til foreldrene og sørge for at dugnadslistene er komplette i god tid før turnering.
- Ferdig utfylt dugnadsliste skal sendes inn til arrangementansvarlig innen avtalt frist.
 
Vi vil sørge for at:
- Dugnadsansvarlig vil ha tett kontakt med arrangør og vil til enhver tid ha oppdatert informasjon om arrangementet. Det er dugnadsansvarligs oppgave å videreformidle informasjonen til de andre foreldrene.
- Dugnadsansvarlig vil få grundig informasjon om alle oppgavene og de ulike funksjonene dugnadsgruppen skal ha.
 
Frist for tilbakemelding med navn på dugnadsansvarlig er søndag 5 mars.